KODE kunstmuseer og komponisthjem
Kunstmuseene i Bergen har hatt utfordringer med sin relativt nye og samlende merkevare KODE. Arne Bang ble bedt om å hjelpe med utvikling av merkevaren, samt om å fasilitere en ny kommunikasjonsstrategi for museet.
KODE i Bergen er et av Nordens største museer for kunst, kunsthåndverk, design og musikk. Museet byr også på flere kjente komponisthjem i sin portefølje, blant annet museumshjemmene til Edvard Grieg og Ole Bull. Arne Bang, sammen med tidligere makker Trond Backer, ble bedt om å bistå KODE med posisjonering og kommunikasjonsstrategi. I prosessen ble det tydelig at komponisthjemmene, med Trollhaugen i spissen som populær publikumsdrager og differensiator, var en underkommunisert del av merkevaren. Dette kommer nå tydeligere fram i navnet KODE kunstmuseer og komponisthjem. Løsningen var altså ingen kunst, men tok elementær forbrukeradferd på alvor. Som kunder og publikummere velger vi først kategori (behov), så merkevare. Først identifisering, så differensiering. Derfor må du alltid sørge for at du fremstår som relevant i målgruppens bevissthet når behovet oppstår. Ellers kan det få ukloke konsekvenser: Out of mind – out of business.